نگاهی به نقش مناطق نمونه گردشگری در توسعه شهرستان بسطام
شبکه خبر
شهرستان نمونه گردشگری بسطام وحومه

 


با توجه به اهمیت ایجاد مناطق نمونه گردشگری، شهر نمونه گردشگری و نیز روستاهای هدف گردشگری در این صنعت، به این موارد به طور مختصر پرداخته می شود.



منطقه نمونه گردشگری جنگل ابر

یکی از مناطق مهم نمونه گردشگری شهرستان ،جنگل ابر است که در فاصله 40 کیلو متری شمال شرقی بسطام قرار دارد .

جنگل ابر در ارتفاعات عمدتا به صورت چمنزار و یا مراتع مشجر و در پایین دست آن جنگل با گونه های متنوع است.

از گونه های گیاهی در شیب شمالی بلوط و در شیب های جنوبی بیشتر ارس را می توان مشاهده کرد.

قرار گرفتن در میان دو ناحیه آب و هوایی خزری و کویری ، موجب شده که اغلب اوقات مه سراسر منطقه را فرا گرفته و به همین دلیل به جنگل ابر معروف شده است.



منطقه نمونه گردشگری جنگل اولنگ

عرصه جنگلی اولنگ در 85 کیلومتری شمال بسطام واقع است و مهم ترین چشم اندازهای منطقه برای جلب گردشگران وجود جنگل هایی با ترکیب درختان جنگلی متفاوت و متنوع است.

درختان مرتفع و امکانات دسترسی آسان به محیط جنگل، تنوع جانوری و تنوع درختان از ویژگی های مهم گردشگری منطقه است.

 
منطقه نمونه گردشگری خوش ییلاق

پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق در شمال شرق بسطام واقع است که مساحت آن بیش از 150هزار هکتار است و از سال 1374به عنوان منطقه حفاظت شده حیات وحش معرفی شده که حدود 85 درصد از منطقه دارای اقلیم نیمه خشک است.

منطقه از لحاظ اقلیمی در میان دو اقلیم متفاوت ایرانی- تورانی و منطقه هیرکانی واقع و از تنوع ویژه و ارزشمندی برخوردار است.



منطقه نمونه گردشگری قطری

منطقه قطری در شهرستان بسطام واقع شده و از مناطق نمونه نزدیک روستای ابر است و در حاشیه جنوبی رشته کوه البرز قرار گرفته و آب و هوای کوهستانی سرد و معتدلی دارد و پوشش گیاهی آن بیشتر درختچه ای است.

این منطقه از مناطق نسبتا بکر استان سمنان است و چمشه های سارهای متعدد و چشم اندازهای زیبایی دارد.



مجن ،شهر طبقاتی

منطقه مجن در 30 کیلو متری شمال غرب بسطام واقع است که به دلیل واقع شدن در میان دو رشته کوه چالویی و شاهکوه دارای آب و هوای کوهستانی است.

این شهر با ویژگی های منحصر به فرد خود ماسوله کویر ایران لقب گرفته و مانند روستای ماسوله گیلان به گونه ای ساخته شده که بام هر خانه حیاط خانه فوقانی است و این عامل چشم انداز بی نظیری را به وجود آورده و این شهر را مستعد تبدیل شدن به قطب گردشگری استان کرده است


دره های اطراف شهر مجن هر کدام زیبایی خاص خود را دارد، پیچ و در پیچ و در برخی نقاط نیازمند طناب و ابزار فنی است .



تنگه داستان

تنگه داستان در دامنه جنوبی شاهکوه و در دامنه شمالی کوه چالویی واقع است، این تنگه که پیمایش کامل آن نیازمند ابزار و دانش سنگ نوردی است.

طول این تنگه دو کیلومتر و عرض آن پنج متر است و چهار آبشار بلند در تنگه وجود دارد، پنج تا 10متر ارتفاع دارد .

ارتفاع آبشار اصلی که در ابتدای تنگه قرار دارد 12 متر است و در میان دو سنگ عظیم قرار دارد، این تصور را در بیننده ایجاد می کند که سنگ ها در حال فرو افتادن است.



چشمه هفت رنگ

چشمه هفت رنگ در منطقه فرحزاد و در شمال شهر بسطام و شمال شرق مجن واقع است.

چشمه هفت رنگ در دامنه جنوبی غربی رشته کوه شاهوار واقع است و پس از عبور از راه دسترسی به کف رودخانه، بوی گوگرد کاملا قابل استشمام و رنگ آب آن سبز لجنی است.

برای بازدید از این چشمه و آبشار هفت رنگ مسیر شمالی را باید پیش رفت و در دره چشمه های کوچک در حال جوشش است و به علت همراه داشتن املاح، رنگهای مختلفی بر روی سنگ ها ایجاد شده است.

در صورتی که آفتاب به کف دره بتابد تنوع رنگی بیشتری قابل مشاهده است، بعد از مدتی پیاده روی به آبشاری به ارتفاع هفت متر می رسیم که به آبشار هفت رنگ معروف که حاوی گوگرد است.

در اطراف، چشمه هایی در حال جوشش است که دارای مواد معدنی حاوی جیوه است و از آن بخار متصاعد می شود .

در ترکیب آب رودخانه اصلی ترکیب های گوگردی و سولفاته وجود دارد که برای بهبودی بیماریهای پوستی می توان از آن بهره برد .

این منطقه از دیرباز به دلیل واقع شدن در مسیر ارتباطی گرگان و بسطام و داشتن آب و هوای خنک مورد توجه مسافران و مردم اطراف بوده است .



مناطق شمالی بسطام از نظر پوشش گیاهی غنی است و در آن می توان گونه های مختلف گیاهی همچون گون، درمنه، ممرز، پلت، زبان گنجشک، زرشک، قیچ،گز، تاغ، بادام، ارس، بومادران و نسترن و ... را مشاهده کرد.

از نظر جانوری می توان از خرس قهوه ای، پلنگ، کل، بز، آهو، یوز پلنگ، تشی، خرگوش، سمور، قوچ، میش، گراز، روباه، شوکا، کبک، قرقاول، بلدرچین، شاهین و... را نام برد.

شهر نمونه گردشگری بسطام

بسطام از جمله شهرهای ایران باستان است که قدمت آن به پیش از اسلام می رسد و در ارتفاع هزار و 420 متری از سطح دریای آزاد قرار دارد.

این شهر به سبب مجاورت کوه های شاهوار و ابر دارای زمستان های سرد است و به دلیل همجواری با کویر آب و هوای کوهپایه ای دارد و یکی از خوش آب و هواترین مناطق استان سمنان است.

بسطام در خرداد 1386 به عنوان شهر نمونه گردشگری تعیین شد.

مجموعه تاریخی بسطام بی گمان یکی از باارزش ترین مجموعه های تاریخی ایران است که شامل آرامگاه بایزید بسطامی ،آستان مقدس امامزاده محمد(ع) ،مسجد ،محراب ،منار ،مسجد جامع ،برج کاشانه و ... است که آثار متنوعی از دوران سلجوقی به بعد را شامل می شود.

این مجموعه در کنار آرامگاه عارف بزرگ و مشهور ایرانی بایزید بنا شده و روایتگر بخشی از تاریخ کهن منطقه است.

در شهرستان بسطام ،روستاهای هدف گردشگری قلعه نو خرقان و ابر نیز وجود دارد.





برگرفته از بسطام نیوز

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : دو شنبه 28 ارديبهشت 1394برچسب:,
ارسال توسط ناشناس
آخرین مطالب